måndag 26 november 2012

Snart jul…

Nu närmar vi oss december månad med stormsteg. Detta kan ge mig lite ångest med tanke på allt man brukar baka och ha hemma under julen. Bakverk i alla dess former känns så onödigt att ha hemma, men självklart vill jag ju inte att skafferiet ska stå tomt på julens alla tillbehör. Hittade ett recept på chokladkolor som jag tänkte jag skulle prova på att göra. Detta är från en tjej som finns med på facebooks föräldraforum, Föräldrar till barn med diabetes. Detta tänkte jag först inte skulle vara så bra med tanke på all sirap… men enligt Johanna, som tjejen heter, så höjde inte en kola hennes dotters blodsocker. Jag måste ju prova. Går det åt H, så gör det väl det… men då har vi provat… Såg i affären att det finns ett flytande stevia socker, kanske ska fundera på att prova det. Men så här är receptet. Vill ni prova och hinner före mig så får ni gärna hojta till om hur det går att äta för er/nära och kära.

Julkola med Canderel
(¾ långpanna)
4,5 dl Canderel
1,5 dl grädde
1,5 dl ljus sirap
1½ msk kakao
50 g smör
Blanda allt utom smöret i en tjockbottnad gryta.
Låt smeten koka upp och sänk sedan till 2:an.
Koka kolan i 15 min och lägg sen i smöret och koka ytterligare några minuter.
Rör om ibland.
Gör kulprovet för att se att kolan stelnar lagom mycket.
Häll upp i bakplåtpappersklädd långpanna.
1 kkp = 1kaffekopp = 1½dl

Idag har det varit en allmänt seg dag (appråpå kola… haha). Jag ska ärligt säg att jag tycker det är trögt att vara hemma med barnen när de just nu är inne i en period då de bråkar eller kommer i konflikter hela hela HELA tiden. När klockan var 15:30 insåg jag att jag inte varit på toan sedan 8:00 på morgonen. Jag kan säg att jag vid det laget knappt kunde sitta upprätt längre…

Till kvällsmat i kväll gjorde vi något tokigt. Jag vågar knappt berätta, men måste ändå då det är ganska så roligt… Vilmer önskade nämligen att vi skulle grilla korv… så vi provade att grilla… i kakelugnen… hahahaha, gick väl sådär… vi fick aldrig någon ordentlig glöd, så det slutade med att vi micrade de sista korvarna… hihihihi. Kanske vi får prova det en gång till i framtiden.

Sitter framför brasan som precis slocknat, så jag ska nu ta och slänga in ett vedträ till. Hoppas ni har en lika mysig kväll!

6 kommentarer:

  1. Hej! Bra blogg du har! För ca ett år sen fick min dotter Olivia diabetes, då två år gammal. Så man vet hur ni har det.

    Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sofie för din kommentar. Alltid kul att veta att man inte är ensam, även om man självklart vet att man inte är det. Men det är inte alltid lätt. Hur är det för er? Mycket upp och ner?
      //Anja

      Radera
  2. Hej! Ja det är jätte mycket upp och ner alltfrån 1,6. Till 20, det är jätte kämpigt, vi tar ca 14 blodsocker om dagen för att känna oss trygga och vi vill att Olivia ska få så bra värden som det bara går. Hur går det för er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag förstår att ni vill ta så många stick om dagen. Vi tar mellan 11-13 om dagen. Men nu har vi hittat en blodsockermätare som underlättar allt massor. Vi slipper alla stickor. Det är bara en kassett som man byter efter 50 provtagningar. Började med den för 4 dagarsedan och jag älskar den. Har ni också en sådan?
      Jag tycker det ska bli lite jobbigt nu inför jul med allt godis och alla bakverk som man annars gärna tar fram. Vilmer blir gärna lite manisk när vi väl tar fram saker vi har dragit ner på drastiskt. Men nu är ju Vilmer lite äldre och ni hade kanske inte hunnit med att lära Oliva godis och andra godsaker när hon nu var 2 år när hon fick diabetes. Hur går det för er på förskolan?

      Radera
  3. Ja den lät smidig, vi ska till sjukhuset i januari, de kanske pratar om en sådan då. Hon har varit jätte duktig med godis, inget tjat, men man ser på henne oxå att hon blir lite manisk när det ställs fram godsaker på tex kalas. Men hon frågar alltid om hon får äta det. På förskolan har det gått bra, Det är ett stort dagis, så jag var hård och krävde en resurs, så hon fick en i bara ca fyra månader. Men då blev det mindre med barn på den sidan. Så det har funkat bra, men nu efter jul ska hon börja på en stor sida, så vi får se hur det går där, där är det 28 barn. Så nu oroar man sig. Men hon får med en fröken över som vet hur allt funkar med hennes rutiner. Hur går det för er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar väldigt bra för oss. De har ansökt om resurser till förskolan som resulterar i ökade personaltimmar. Så under de tiderna som han är där har de alltid 1 personal mer under måltiderna så att någon kan hjälpa till och ge honom sprutorna. Dessutom är tanken att om han skulle behöva gå undan för att äta någonting eller för att springa av sig så ska det finnas personal för att kunna göra det. Det känns jätte tryggt. Vi som föräldrar har varit aktiva för att detta ska ske.

      Radera