söndag 20 januari 2013

Stor dag!

Ojojoj vad det har hänt mycket sedan jag var inne och skrev här senast. Jag har tyvärr inte allt för mycket tid att sitta här och skriva just ikväll, men något stort hände ikväll. Jag måste bara få meddela världen! Blinkar Till kvällsmat i kväll bjöds det på tacos. När sprutan skulle tas hör jag hans lilla röst säga; mamma, jag vill ta sprutan själv. Självklart tänkte jag. Lite nervös blev jag allt för att han kanske skulle sticka sig själv i fingret. Jag fick visa honom hur han skulle hålla sprutan bäst och sedan gjorde han det bara! För exakt 5 månader sedan fick vi veta att Vilmer har diabetes. Och i dag, 5 månader senare, är han världens duktigaste! Han tog sprutan helt själv!

För 2 veckor sedan började jag jobba, vilket innebär att våran lilla Elis som är 1,5 år nu har börjat förskolan. För Vilmers del betyder det längre dagar på förskolan. Sprutorna ges och sköts om av personalen på förskolan till frukost, lunch och mellanmål. Detta gör de med bravu! Jag har verkligen allt förtroende för dom. De ha också börjat att försöka klara av att dosera själva, En tid fram över dubbelkollar de med mig om de har tänkt rätt, men har aldrig behövt korrigera. Känns väldigt tryggt. Sedan har vi märkt att Vilmer inte behöver lika mycket insulin när han är på förskolan. Det har såklart att göra med att han rör sig mer där än hemma. Någon dag låg alla hans värden under dagen under 6, Lägst låg han på 2,8.

En liten uppdatering och nu väntar sängen.

2 kommentarer:

  1. Va duktig han är! Har själv en pojke på 4 år som hade debut i november -12. Han har däremot pump, kommer ni få det? Va skönt att det fungerar så bra med förskolan, så otroligt viktigt att sådant flyter på när man har så mycket annat att tänka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han är superduktig! Här där vi bor får man inte någon pump förrens 1 år har gått. De anser att alla i barnets omgivning ska känna sig säkra/trygga att ge sprutorna om det händer någonting med pumpen. Men vi vill absolut ha pump till honom. Hur fungerar det för er son? Hindrar den honom i leken? Förskolan är jättebra! De är duktiga på att hjälpa honom, tänker och räknar hur mycket insulin de ska ge (med lite råd från oss via telefon) De är såååå måna om att han ska ha det bra. De tycker att det är ett välödigt stort ansvar men som de hanterar med bravu! Hur fungerar förskolan för er?

      Radera