tisdag 28 augusti 2012

Samtal med läkaren

Som jag tidigare nämnt skulle vi till läkaren och sköterskan idag också. Det blev ett besök hos dietisten på förmiddagen och sedan tillbaka för att träffa läkaren och sköterskan.Vi fick lite tips på böcker och så fick vi sitta ner och lära känna varandra lite mer.
Vi pratade en del om den kommande inskolningen på förskolan som ska ske om en vecka. Sköterskan ska ha ett samtal med personalen för att kunna gå igenom näringslära och skötsel av diabetesen. Vi kommer även få bjuda in övriga vänner och familj till det mötet. Då jag känner att förskolan känns väldigt främmande för diabetes så känns allt ganska jobbigt. Det hade varit en  annan sak om vi hade gått kvar på Vilmers förra förskola där personalen känt honom under en längre tid och vet hur han är när han mår bra eller dåligt. Detta blir jobbigare då jag inte känner personalen och personalen inte känner oss. Det kommer lösa sig. De hade bett sin chef om en assistent redan innan jag propsade på det. Det kommer så klart bli bra allt efter som vi lär känna varandra och de ser att Vilmer är en väldigt lättsam kille som sköter sig själv mycket. Han är en bra kompis och klarar det mesta själv. Det han behöver hjälp med är att ta sticken och någon som kan hjälpa honom att läsa av hur han mår. Får han lågt blodsocker ska det finnas tid för någon att kunna gå ifrån för att ge honom en macka. Jag känner inte heller att jag kommer vilja lämna honom själv på förskolan före alla känner sig bekväma med att ta hand om hans diabetes. Men just för tillfället känner jag att de ser diabetesen som en stor sak som kommer bli jobbigt för dom…. Längtar tills vi börjar med inskolningen. Då kommer allt falla på plats och jag kommer med största sannolikhet sluta att oroa mig. Allt som är ovisst är jobbigt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar