onsdag 10 oktober 2012

Undringar….

Åter igen har min fina som varit undrande över varför just han har fått diabetes. Jag måste säg att det skär i en mammas hjärta när en sådan fråga kommer… Så vad säger man? Jag har många gånger tänkt på hur jag ska svara på den frågan bäst. När han frågade mig var det tidig morgon och han låg fortfarande kvar i sängen. Jag ville försöka få upp honom till frukosten men fick allt avstyra dessa tankarna när en sådan här fråga kommer. Jag la mig i sängen tillsammans med honom och försökte så gott jag kunde förklara. Jag sa att det finns många som har många olika sjukdomar. Att det finns många som har sjukdomar som man inte kan göra någonting åt, men att diabetes är en sjukdom som man kan leva med bara att man behöver ta sprutor innan man ska äta. Han undrade vad jag har för någonting. Jag har ofta ont i min rygg berättade jag då, och detta är någonting som han också vet, och att det är någonting som är svårt att göra nått åt. Vad har pappa? blir nästa fråga då. Pappa har sina ögon berättade jag då. Han tycker nog det är jobbigt att hans ena öga skelar. Sedan pratade jag lite om att det finns dom som inte tål nötter. De kan ha svårt att gå på restauranger, men det har inte DU, du behöver bara ta din spruta och så är inte det några problem. Du kan åka flygplan, buss och tåg, men det gör gärna inte en som är nötallergiker. De blir jättedåliga. Efter några minuters tystnad ville han gå upp och äta lite frukost. Och han var helt införstådd i att han behövde sin spruta. Inte vet jag, men det känns nog lite som att han förstod eller accepterade diabetesen mer. Jag har inte haft lika många fighter med honom vid spruttagningarna och det måste jag säg är väldigt skönt! RIKTIGT skönt!

För någon dag sedan fick vi veta att vi är berättigade till 50% vårdbidrag. Inte speciellt bra… eller? Kan inte förstå hur de tänker… vi vårdar väl honom hela, hela tiden! Övervakar och tar blodsocker, insulin och acklimatiserar omgivningen inom mattider och matlagning. Det är helt annorlunda nu är för några veckor sedan då vi inte hade diabetes i familjen! Ska jag överklaga?!

1 kommentar:

  1. Hej kära vän! Du kunde inte berättat det på ett bättre sätt! Jag tycker det var det absolut bästa svaret du kunde ge honom och jag kan inte ens föreställa mig hur svårt det är att få den frågan.

    Tycker absolut att ni borde fått mer i vårdbidrag och just därför att han fortfarande är så liten vilket betyder desto mer vård än ett större barn som eventuellt klarar sig själv bättre... eller ja, det kanske var en dålig förklaring.
    Stora kramar till er

    SvaraRadera